Arbeitsgruppe 6
Vorträge am Freitag, den 4. März 2022

Zukünftige Formen des Prüfens und Testens

Sprachliche Standards für den Hochschulzugang: Sind Sprachenzentren, Testanbieter und Entscheider ratlos?

Andreas Hettiger
TU Braunschweig
Rudi Camerer
elc – European Language Competence

Format: Workshop
Freitag, 04.03.2022
09:00 – 10:25 Uhr

Im März 2021 startete Klaus Schwienhorst (Leibniz Universität Hannover) auf der internen Kommunikationsplattform aks-intern eine lebhafte Diskussion unter dem Titel "‘Muttersprache‘ als Äquivalenz für Niveaustufenbescheinigungen in Zugangsordnungen“. Ein Blick auf aktuelle Zulassungsordnungen zeichnete hinsichtlich der geforderten Sprachvoraussetzungen ein heterogenes und teilweise widersprüchliches Bild, aus dem eine Verunsicherung vieler Entscheidungsträger:innen an den Hochschulen herauszulesen ist. Der kontrovers geführte Online-Austausch kreiste um die Frage, wie sprachliche Fertigkeiten in Deutsch oder Englisch, die für die Aufnahme eines Studiums oder Studienabschnitts erforderlich sind, so beschrieben und getestet werden können, dass sie zu einem erfolgreichen Studienverlauf beitragen. Diesen Gesprächsfaden wollen wir in diesem Workshop aufnehmen. Im Workshop analysieren wir die Problemlage und betrachten Vorzüge und Nachteile standardisierter Sprachprüfungen. Gemeinsam reflektieren wir den Bezug einer bestandenen Spracheingangsprüfung zum fachlichen Studienerfolg. Der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen (GeR 2001 & 2020) liefert mit seinen differenzierten Kompetenzprofilen eine wertvolle Vorlage, die im Bereich der Mediation bereits ansatzweise auf die Domäne Hochschule übertragen wurde. Neben den fachlichen Überlegungen für DaF/DaZ und Englisch wollen wir auch über sprachenpolitische Konsequenzen nachdenken. Am Ende des Workshops könnte der Auftrag zur Erarbeitung eines Positionspapiers stehen, das über den AKS-Vorstand in die sprachenpolitische Diskussion mit den deutschen Bildungs- und Wissenschaftsorganisationen und der allgemeinen Öffentlichkeit eingebracht werden kann.

Specifics of teaching, testing and assessment of Slovak language in the non-philological field

Radoslav Ďurajka & Valéria Jamrichová
Univerzita Komenského, Slovak Republic

Format: Vortrag
Freitag, 04.03.2022
12:00 – 12:40 Uhr

The authors present the teaching of Slovak as a foreign language at the Faculty of Medicine of Comenius University in Bratislava. They will present the teaching of the Slovak language in the non-philological field with its specifics and concrete examples, which subsequently manifest themselves in language testing. They will compare the essential focus of teaching (communicative and practical) in the periods „before the pandemic“ and during online teaching with the current situation, which in its form corresponds more to the „blended learning“ type of teaching. They will thus present the advantages and disadvantages not only of the teaching itself, but also of the testing (focused on practice and self-study, continuous and final testing). Perceiving and especially reflecting the current situation makes it possible to improve the quality of teaching, but alongside it also brings increased demands on the preparation of the lessons, different types of tests and the teachers themselves. Developments in the MOODLE environment have also brought changes and new possibilities for more interactive testing, which we will gradually incorporate into the curriculum of teaching medical Slovak to our international students. These are challenges the teachers face and require further training to incorporate innovations into teaching actively.

Challenges of centralised exam sessions: optimising resources

Cristina Pérez-Guillot, Juana Sanmartín & Julia Zabala
Universitat Politècnica de València, Spain

Format: Vortrag
Freitag, 04.03.2022
12:45 – 13:25 Uhr

The Spanish Association of Language Centres in Higher Education (ACLES) has been working on their CertAcles exams and on comparability of results amongst universities for the last 10 years. In 2020, the association piloted a centralised CertAcles examination session for universities across the country, who examined with the same exam paper, on the same day and through a central administration platform for registration and issuing of certificates.
The pilot was a challenge for the team of test developers. Four teams of developers from different universities worked together to ensure that the tests not only met the required requirements of validity, reliability, practicality, authenticity and impact, but that they catered for a broad profile of students representative of test candidates nationally.
This year's particular situation and the fact that the teams of developers were geographically delocalised presented additional challenges that were addressed by using collaborative working tools in the cloud and adapting the test development processes to the use of these tools.
In this paper we will present the challenges encountered and how they were addressed, as well as lessons learned and mechanisms that we believe should be implemented for future centralised sessions. We will present a working model for future centralised calls focusing on the organisation of national standard setting processes and structured expert judgements.