Arbeitsgruppe 7
Vorträge am Freitag, den 4. März 2022

Inter-, Trans-, Plurikulturelles Lernen?

Learning Chinese through the course-integrated eTandem project

Lili Jiang & Hüsnüye Nese Yobas
TU Braunschweig

Format: Vortrag
Freitag, 04.03.2022
09:00 – 09:40 Uhr

The COVID-19 pandemic has encouraged new ways of learning and teaching and has triggered the rapid development of online courses. Although online foreign language education is not unfamiliar to many learners and teachers, there are still concerns as to how to add and foster the social aspect of language in each virtual language class. Our course-integrated Tandem project in the summer semester of 2021 investigated the possibility of supporting Chinese learning in the online form through a partner. The Tandem project aims at bringing students learning Chinese and Chinese students at the university into contact to start a bilingual/bicultural dialogue. With the focus on autonomous language learning and cooperation, the Tandem project aims to help students create the context of authentic communication with native speakers of the learned foreign language. With the Tandem project, we offered students the opportunity not only to improve their language skills but also to increase the intercultural dimension of the language course inside and outside of the classroom through personal contact.
At the beginning of the semester, students of the Chinese language course and native speakers of Chinese were offered an opportunity to find a suitable Tandem partner. After matching up with their partner, paired-up tandem partners needed to meet up 8 times during the semester. After the first 3 meetings, Tandem pairs were invited to meet up with the Tandem coordinator for a consultation. At the end of the semester, all the participants had a final reflection session together with the Tandem coordinator.
Compared to the traditional face-to-face Tandem project, an essential part of the eTandem is that students use various video conferencing platforms to exchange regularly. Despite the lack of face-to-face communication, students were able to use video conferencing platforms to talk, share screens, watch videos, search for new vocabulary together with their Tandem partner which made the exchange more conveniently. This online project was well received by the participating students, many of whom felt that it not only helped them with their Chinese language, but also improved their cultural understanding through personal contact with native speakers, in an approachable and enjoyable way.

Interkulturelles Lernen in Planspielen

Barbara Nietzel
Friedrich-Schiller-Universität Jena

Format: Vortrag
Freitag, 04.03.2022
09:45 – 10:25 Uhr

Im Vortrag werden die im Bereich Interkulturelle Wirtschaftskommunikation der Universität Jena entstandenen virtuellen interkulturellen Planspiele „Megacities“ und „Bilangon“ vorgestellt.
Berichtet werden neben konzeptionellen Überlegungen zur inhaltlichen und didaktischen Konzeption der Planspiele vor allem Erfahrungen aus der Praxis. Die Planspiele finden über einen Zeitraum von 6 Wochen statt und werden gemeinsam von 3 Teams an drei verschiedenen Hochschulstandorten weltweit bestritten. Technischer Bezugspunkt sind Videokonferenzsysteme wie Zoom, die Whiteboard-Plattform Miro sowie die Moodle-Plattform Glocal Campus. Zentrale Fragen des Vortrags werden u.a. sein:
  • Wie lernt man in Planspielen interkulturell?
  • Welches sind die Herausforderungen der Planspieldurchführung (Virtualität, Zeitverschiebung, Mehrsprachigkeit, unterschiedliche Mindsets)?
  • Welche Kompetenzen sollten diejenigen mitbringen, die solche Planspiele durchführen?

Interkulturelle Häppchen – Impulse für den internationalen Hochschul- und Verwaltungsalltag

Katrin Köppl
TU Darmstadt

Format: Vortrag
Freitag, 04.03.2022
12:00 – 12:40 Uhr

Mit einem gesteigerten Verständnis für andere Kulturen und Fremdsprachenkenntnissen soll das nicht-akademische Personal auf individueller Ebene in die Lage versetzt werden, mit der zunehmenden internationalen Aktivität im Berufsalltag an deutschen Hochschulen umzugehen, um so strategische Beschlüsse und Programme der Hochschulleitungen umsetzen zu können (Wissenschaft weltoffen 2018: 143ff).
Doch wie passen diese Bemühungen einer umfassenden Kompetenzentwicklung zum Berufsalltag der zum Großteil weiblichen Mitarbeiter*innen in Teilzeit? Wie begeistert man für das Soft Skill interkulturelle Kompetenz und wie begegnet man kritischen Stimmen, die aus der gesellschaftlichen Debatte in den Hochschulalltag hineinwirken? Werden Konzepte, die oberflächliche Bedarfe abdecken, modernen Kulturkonzepten gerecht?
Die Veranstaltungsreihe Interkulturelle Häppchen – Impulse zum internationalen Hochschul- und Verwaltungsalltag für die Mittagspause mit dem Fokus auf dem Verwaltungs- und Sekretariatsbereich hat sich dieser Herausforderung angenommen. Im Vortrag soll das methodisch-didaktische Konzept erläutert und anschließend zur kritischen Diskussion gestellt werden.

Abschlussdiskussion

Marion Grein
Johannes Gutenberg-Universität Mainz

Katrin Köppl & Antje Schreiber
TU Darmstadt

Freitag, 04.03.2022
12:45 – 13:25 Uhr